Matsedeln

Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

3-rätters m.m.

Av Neta - 29 mars 2013 23:14

På dan idag kom Johnny med barnbarnen och till dess gjorde vi den här


  I min påskkorgform, det är ananassorbet som nog mer blev som isglass här eftersom man inte kan röra i den. Jag oljade formen väldigt lite med en pensel innan jag fyllde korg, ägg och rosetten med sorbet. Lät det stå över natten och mjukrörde sen vaniljglass som vi bredde ovanpå alltsammans, tog 1 liter men hade kunnat ha 1.5 l.

Gott som 17 var det iaf, fick en känsla av ananassplitt, ni vet pinnglassen.

Både Emilia och Rasmus tyckte om den iaf.


Ja sen skulle ju Mi o Ma kommit ikväll men Ma har något envist sk*t i kroppen som inte vill ge sig så dom ringde återbud. Har hört fler som haft det precis som hon, blir sjuka, känner sig lite bättre efter några dar men sen tar det om en sväng till. Trist, hoppas hon piggar på sig till måndag då vi ska ut på galej ett helt gäng.


Vi körde iaf den 3-rätters vi planerat


  Sparrispanacotta med skaldjur var "to die for" lent, fräscht och med tydlig sparrissmak. Men både skaldjur i den mängd receptet angav och smördegsstick blev aningen mäktig. Tro man ska dekorera med några få räkor bara och utan att marinera dom, det som grisade till det lite. Bättre att isf ta en klick rom.


  Var så mätt att jag knappt orkade någon varmrätt efter den förrätten, trots att vi lät maten sjunka en hel timme. Sen den medelhavsfyllningen med basilika. Tänkte testa basilika igen men nej.... Jag har lite svårt för just det så jag petade undan den för den tog över för mycket. Men härlig känsla att äta färskpotatis, den var faktiskt riktigt bra, tur jag har en påse till. Å jag åt lite till sen, ungefär så stor portion till. Så gott med svenska rädisor i salladen och krispiga lättkokta sockerärtor till.


  Desserten sen var resten av sorbeten med lite hallon jag tinat med råsocker. Lagom friskt och fräscht. Så klart blev det lite vitt vin också.

 
 
Vardagsmat a la Jess

Vardagsmat a la Jess

30 mars 2013 00:26

Sparrispannacotta lät spännande, det kanske man skulle ta och testa någon gång. :-)

http://www.vardagsmatalajess.blogg.se

Neta

30 mars 2013 01:00

Det tycker jag absolut att du ska göra :) Jag kommer att göra den igen. Perfekt som förrätt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards