Matsedeln

Alla inlägg den 27 mars 2013

Av Neta - 27 mars 2013 16:35

Ni får receptet under bilderna. Inga kalorisnåla bullar precis men det är påsk bara en gång om året.

Vi dubblade faktiskt citronskal, vaniljsocker och socker till fyllningen annars hade det inte blivit någonting och jag tror det var bra att vi gjorde så.

 

     

 

Du gör en vanlig bulldeg utan kardemumma eller använder dig av mix. Gör degen och jäsden 30 min. Bakar ut runda bullar som ska jäsa under duk 30 min igen. Dela 100 gr smör i 20 kuber. Det bästa är att skära av 100 gr dela bredaste sidan på 5 och smala (höjden) på 4. Men du måste vara snabb, det mjuknar fort. Förvara kuberna på en tallrik i kylen medans bullarna jäser klart. Gör ett djupt hål mitt i bullen och tryck i smöret däri. Lägg på bakduken och jäs 10 min till. Under tiden gör du citronskalsblandningen.

 

   

 

Pensla hela bullen med uppvispat ägg innan du tar en liten sked och fördelar fyllningen på smöret.

 

     

 

I ugnen bubblar smöret upp och "penslar" bullarna, det blir en del smör på plåten också så det är smart att ha något under gallret när dom svalnar som det kan droppa utan problem på.

 

Snabba smörbullar med vanilj

 

 

  • ½ sats bulldeg eller 500 g mix för vetebröd
  • 100 g Smör, kylskåpskallt
  • 2 msk strösocker, vi tog 4 msk
  • 1 tsk vaniljsocker, vi tog 2 tsk
  • rivet skal av 1 st citron, vi tog skal från 2 citroner
  • 1 st uppvispat ägg

 

Tillred och jäs degen enligt anvisning på förpackningen.

Rulla ut till runda bullar.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Jäs under bakduk ca 30 min.

Sätt ugnen på 225°.

Skär smöret i 20 små kuber.

Blanda strösocker, vaniljsocker och citronskal.

Gör ett hål med fingret rakt ner i bullarna och tryck ner smöret.

Låt jäsa 10 min.

Pensla med ägg och lägg på socker/citronblandningen på smöret med en liten sked.

Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Låt bullarna kallna under bakduk.

 

  Glad bullpåsk!   

 

 

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards