Matsedeln

Alla inlägg den 15 mars 2013

Av Neta - 15 mars 2013 23:51

  Först gjorde jag denna, tyckte först den blev väl söt men till maten sen var det perfekt.


Asiatisk sås

 

 

2 msk rapsolja

½ dl japansk soja

1 msk farinsocker

1 msk finriven ingefära

1 dl sweet chilisås

1 press vitlöksklyfta

 

Rör ihop och låt stå kallt en stund

God till vårrullar m.m

 

  Sen klantade jag till mig lite när jag skulle göra frityrsmeten, skulle vara effektiv och satte skålarna bredvid varann, läste fort att det skulle vara 2 msk rapsolja i den ena och 1 dl i den andra, men det skulle det inte. Kladdet jag skulle doppa maten i se veckomatsedeln, skulle ju vara ägg, maizena, citron och kryddor, oljan skulle man staka eller fritera i, jag blandade i oljan.... men det funkade ändå.

Vita såsen är dip till grönsaker gjord på 3 dl gräddfil, 1-2 msk citronmajjo, timjan, dragon, paprikapulver, pressad vitlöksklyfta, salt & sv.peppar

Hade sockerärtor, selleri, gurka, paprika, broccoli och rädisor som vi dipade till maten. Gjorde även en tomat, rödlök och mozzarellasallad.


  Vi gjorde några räkor också i samma smet och det blev verkligen gott med pankofriterat. Kycklingen var så saftig o fin, stor skillnad mot köpta chickybits men det blev ju så klart lite jobb med det. Skippade ris och det var ingen som saknade det.


  Slutar med en nytagen bild från rabatten vid husväggen, mina blå krokus är i knopp. Trodde inte mina ögon idag    kämpar sig upp trots alla minusgrader. - 12.5 just nu.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards