Matsedeln

Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Matsedel påskveckan

Av Neta - 25 mars 2013 18:48

 


Dagens våffla. Åt en med drottningsylt och sprutgrädde sen också. E hade köpt en sån flaskgrädde man vänder upp o ner på, men inte vet jag om det var grädde, föredrar nog den självvispade.


Resten av veckan är planerad så här.


Tisd:

 

Pasta med köttfärssås

 

Onsd:

 

Fisksoppa med aioli, gör nåt bara på det jag hittar i frysen. Blir förmodligen ett torskblock som jag tinar helt. Morötter, potatis, fänkål, buljong och en näve sockerärtor + massor av dill.

 

Torsd:

 

Kycklingspett med tzatziki.

 

Fred:

 

Har vi folk här då blir det 3-rätters.

 

Sparrispannacotta med skaldjur

 

 

För 6

 

1 schalottenlök

1 msk smör

2½ gelatinblad

100 g grön sparris, om fryst ska den vara helt tinad

4 dl vispgrädde

salt & peppar

 

Skaldjurstopping:

150 g skalade räkor (500 g oskalat)

100 g kräftstjärtar

1 msk rapsolja

2 msk press citron

2 msk hackad dill

peppar

 

Servera med smördegsstänger med ost.

 

Skala och finhacka löken, fräs den mjuk i smöret

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i 5 min

Hacka sparrisen och lägg ner den till löken i grytan

Tillsätt grädden och koka upp

Ta bort grytan från värmen och mixa allt slätt

Ta upp gelatinet och låt det smälta i den varma grädden

Smaka av och häll upp i portionsglas

Låt stå kallt minst 4 timmar men helst över natten för att stelna

 

Blanda räkor, kräftstjärtar, olja, citronpress och dill, smaka av med peppar

Låt det stå och dra ca 1 timme i kylen

Toppa pannacottan med skaldjuren.

Smördegsstänger:

Sätt ugnen på 225 gr

Pensla tinade smördegsplattor med ägg på båda sidor

Fördela riven prästost o sesamfrö på en skärbräda och lägg smördegen på det

Strö över ost och sesamfrö på ovansidan, tryck till det lite (fara över med kaveln kanske)

Skär 2 cm breda remsor, dra ut till ca dubbel längd och vrid till spiraler, grädda 10 min

 

 

 

 

LAXFILÉ MED KRÄMIG MEDELHAVSFYLLNING

 

6 pers

 

 

6 portionsbitar laxfilé ca 150 gr/st

 

300 ge philadelphiaost, light går bra

 

½ finhack. rödlök

 

3 msk hackade soltorkade tomater

 

3 msk kapris

 

2 hackade sardellfiléer (går lika bra med ansjovis)

 

1 msk tomatpuré

 

3 msk färsk hackad basilika

 

nymalen sv.peppar och ev. lite salt

 

Sätt ugnen på 225 gr.

Skär en lång skåra på längden i varje fiskbit.

Blanda till fyllningen, fördela den rikligt i varje skåra.

Lägg laxbitarna på en smord plåt och baka dem i 8 – 10 min.

 

Servera med rostade potatisskivor av bakpotatis, och sallad.

 

Till dessert tror jag att jag antingen gör en glassbomb eller portionsglas med vaniljglass jag har mörka chokladbitar i som jag varvar med

 

Ananassorbet av burkananas

 

 

6 msk socker
5 msk vatten
1/2 msk pressad citron
1 äggvita
1 burk ananas, ca 400 g, krossad eller i bitar

 

Blanda socker, vatten och citronsaft i en liten kastrull.

Låt det koka på svag värme 3-4 min till "simmig" koncistens.

Låt lagen kallna.
Vispa äggvitan till hårt skum.
Häll ananasen med sin juice i en matberedare eller mixer.

Häll i sockerlagen och blanda.
Häll blandningen i skålen med äggvitan och blanda försiktigt.
Låt fruktmassan stå i frysen 5-6 timmar.

Ta ut skålen och vispa om med en gaffel ett par gånger innan massan frusit helt.
Ska serveras direkt eller stå över natten.

Ta då ut den och låt den stå i 20 min. i kylen innan servering.



Lörd och Sönd:

 

Då blir det väl traditionell påskmat. Sill, ägghalvor, kyckling, räkor, gravlax. Jansson, köttbullar & prinskorv med omelett Ost o kex, frukt m.m

 

Vi äter väl kanske inte allt båda dagarna utan varierar lite. Skriver mer om det efteråt.

 

Månd far vi bort, lunchar ute och middag på en dagskryss.

 

 

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards