Matsedeln

Alla inlägg den 25 november 2012

Av Neta - 25 november 2012 15:32

Jag har några rätter där jag gör allt i en form i ugnen eller rör ihop med något i pannan, tycker det är så smidigt.

Idag tog jag fram köttfärs och tänker ha det i en potatisgratäng, gör som en röra lite stabbigare än köttfärssås och ganska smakrik, lägger det i mitten av gratängen, lägger på ost och häller på grädde och gratinerar som vanligt. Funkar med ett glas rött till också   och bra som matlåda.


Jag skalar och skivar potatis, hackar en purjo, bottnar med hälften av potatisen i en smord form, på med purjo och röran, river lite ost av en smakrik sort ganska grovt på den, mer potatis och ost och till slut häller jag på grädden och låter den gå i 200 gr ca 1 timme.


Fräser 400 g färs till röran med 1 lök och 1-2 press vitlöksklyftor, häller av en burk kross tomater i en trådsil och låter den rinna av ordentligt, tillsätter det, lite chilisås, paprikastrimlor, nån msk tomatpuré, nån torkad ört och kokar ihop.


Man kan även ha i tacofärs, quorn, kyckling, tärnat eller i nån röra, tärnad kassler eller skinka tillsammans med purjo i gratängen, eller om man har köttrester av en stek eller så. Lika gott vad det än blir. Tar inte så lång tid att göra heller och eftersom den står en stund i ugnen så kan man göra annat under tiden.


Bon apetit!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards