Matsedeln

Alla inlägg den 17 juni 2017

Av Neta - 17 juni 2017 14:50

Vi hade en planerad grillmiddag med kompisar igår. L skulle dock hämta dottern på Arlanda och det skulle bli tight med tid så vi grillade bara tillbehören och efterrätten och jag gjorde en rostbiff ist som jag marinerade i ett dygn efter stekning. Till det gjorde vi en sås på creme fraiche med vitlök och 1/2 pkt trädgårdsörter. Innehöll bl.a Timjan, trädgårdssyra och basilika. Hittade i frysdisken, minns dock ej var. Gott blev det iaf.

Rostbiffen var på 1.2 kg och jag gned bara in med salt och peppar och körde den i 175 gr till 58 gr. Såg sen att till just den här skulle jag bara haft 125 gr men iom att jag använde termometern så gick det bra ändå.


Marinad
3/4 dl kinesisk soja
3/4 dl rose' balsamvinäger
1.5 msk flytande honung
1 stor riven vitlöksklyftor
1/2 mellanmalen svartpeppar
1/2 msk tork timjan
1 1/2 msk torkad dragon

10 st cocktailkapris, skivade till servering

Sås
2 dl fraiche
2 dl lättfraiche
1 riven vitlöksklyfta
1/2 pkt frysta örter

Vi grillade majskolvar vi penslat med grillolja Caj Ps
Sparris i foliepkt vi masserat in olivolja på och flingsalt.
Halverade tomater jag malde lite himalayasalt över
Champinjoner vi penslat med grillolja
Rädisor, läggs på som dom är, när färgen försvinner är dom klara
Och långa squashskivor vi bara saltat och torkat av

Till grönsakerna och då kanske framför allt sparrisen gjorde jag ett citronsmör

100 g smör, mjukt
Skal av 1 liten citron
Salt o sv.peppar

Vi kokade svensk färskpotatis till.

Sen desserten, jag har halverat sockermängderna här då jag tyckte den blev lite söt.
Hade 1/2 nektarin i bitar, hallon och stora blåbär och vi åt med glass.
Strödde även över lite pinjenötter, ska vara 1/2 dl hackad mandel i smeten men det kan inte jag ha.

Grillad smulpaj med choklad och sommarbär
6 st


400 g blandade bär, till exempel hallon, jordgubbar och vinbär
½ dl grovriven choklad
1 dl havregryn
100 g rumsvarmt smör
1 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 msk maizena
1 msk florsocker

Lägg flera lager aluminiumfolie i små skålar och tryck till.
Lyft upp folien ur skålarna och använd som engångsformar för smulpajerna.

Blanda choklad, havregryn, smör, mjöl och socker i en bunke och nyp ihop till en smulig deg.
Fördela bären i botten på folieformarna och pudra över maizena och florsocker.
Täck med smulpaj och baka under lock i grillen tills bären är mjuka och smulorna fått fin färg och blivit krispiga, cirka 10 minuter.
Servera pajerna med vaniljsås.

Idag har vi tagit reda på rabarber, ska göra en paj i ugnen med samma deg för att se hur den blir så.
Sen rabarbersoppa, läskande och gott i värmen.

Rabarbersoppa

500 g rabarber
1 l vatten
2 dl strösocker
1-2 kanelstänger
1 msk potatismjöl

Skölj och skiva rabarbern. Koka upp vatten, socker och kanel och koka i 5 minuter. Lägg i rabarber och koka i 10 minuter.
2Rör ut potatismjölet i lite vatten och red av soppan. Låt soppan koka upp till första bubblan och ta kastrullen från värmen.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards