Matsedeln

Direktlänk till inlägg 16 mars 2016

Favoritmat

Av Neta - 16 mars 2016 00:09

Smaken är ju som baken, ja även inom familjer. Här tycker min gubbe ibland att vår mat är konstig när jag gör en sallad med mozzarella t.ex Jag gillar att prova nya saker och göra maten lite fräschare medans han vill gå på som han alltid gjort med tung mat. Det funkar dock dåligt med hjärtinfarkt och flimmer så jag ransonerar den lite. Lagar det också mest på vintern. Dessutom jobbar han ju inte som han gjort längre och bara det gör ju att det är bättre att t.ex äta thaiinspirerad mat.

Jag använder mycket kokosmjölk i maten och helt vegetariska mejeriprodukter p.g.a Cs överkänslighet för mjölkprotein. Allt sånt går idag att byta ut och det känns ingen skillnad. Färre kalorier får man på köpet.


Ikväll hittade jag mat som jag gillar på facebook, på Året Runts sida.


 

Paj med kräftstjärtssallad och romkräm

3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

 

Romkräm:
2 dl kesella
200 g cream cheese
50 g röd rom
2 msk finhackad dill

 

Fyllning:
150 g kräftstjärtar, gärna med dillsmak
1 liten galiamelon
1 liten cantaloupemelon
1/2 gurka
valfri sallad
1 citron, skivad
1 limefrukt, skivad

 

Garnering:
dillvippor

 

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda vetemjöl och matfett, använd gärna en matberedare, tillsätt vatten och låt allt formas till en degboll.
Låt vila svalt ca 20 minuter. 
Tryck eller kavla ut degen i en smord pajform.
Nagga skalet med en gaffel och grädda det i ca 20 minuter.
Ta ut och låt svalna.Blanda ingredienserna till romkrämen och bred ut i det kalla pajskalet. Lägg salladsblad i pajskalet utmed sidorna. 
Låt kräftstjärtarna rinna av. 
Skala och kärna ur melonerna. 
Tärna eller gör melonkulor med ett kuljärn.
Skala, kärna ur och skär gurkan i halvmånar.
Blanda kräftstjärtar, melon och gurka och lägg i pajskalet.Garnera med citron, lime och dillvippor.

  

SKALDJUR jag skulle kunna leva på det, älskart!

Tyvärr har jag inte den plånboken men äter det så ofta jag kan. Räkor, kräftstjärtar, fräscha grönsaker, äkta buffelmozzarella, har ett sånt mejeri i grannbyn, Feta, oliver färska frukter och avocado, gärna i kombo och dessutom är jag sushiälskare. Där har ni mina favoriter.

Jobbar på att inte äta så mycket bröd så jag skulle kunna göra ovanstående som en sallad med romkrämen till också. Då förmodligen med maché eller cosmopolitansallad kanske med lite rosésallad i.

 

Har också några saker jag bara inte kan äta, ruccola, basilika, salvia, lime, musslor på burk och soltorkade tomater finns inte i min kyl. Ingen inälvsmat heller. Det sista kan jag inte äta alls, det andra går men jag petar gärna bort. Basilika i tomatsoppa går däremot bra om den är torkad. Lime är ju ofta dekoration så det stöter man inte på så mkt heller och det kan ju enkelt bytas mot citron.

 

  Till påsk blir det mycket skaldjur och primörer, sparrisen kommer ju nu, älskar den vita med ett enkelt citronsmör. Man ska inte krångla till god mat.

Rädisorna, sockerärtorna och bönor som är svenskodlat finns snart med.

Det traditionella från ett svenskt smörgåsbord som finns hos oss på påsken är köttbullar och prinskorv, mest för de yngres skull, omelett gärna i form av en rulle med stuvning, ägghalvor med rom och räkor och nån sorts sill.

Jansson byts ut mot Caviarlåda eller Gubbröra, i år det första på skärtorsdagen för att "inviga" med, det är så gott så det förtjänar en egen måltid. Det  andra kan dyka upp på knäcke nån kväll framför TVn.

 

  Påskbuffén kommer att innehålla både en caviarkrans (stenbitsrom) och en sparrispannacotta med skaldjur, kall gelatinmat. Lax i flera former både inkokt och som plockmat. En kall salt cheescake med rökt lax och röd och gräslök. Färskpotatis och då struntar jag i var den kommer ifrån eller så ska man kanske prova den frysta? Brukar frysa själv ibland men då till jul. Rödlöksosten är viktig också. Ja sen brukar vi göra ett färskt frukt och bärfat helt enkelt. De sista åren har jag fått en korg med exotiska frukter ist för påskägg av tjejerna och det uppskattar jag. Hoppas det fortsätter. En till onyttighet förutom det som kan finnas i godisskålen är påsktårtan.

Vi äter buffé på dan, iaf påskafton och påskdagen kanske till o med som brunch, tårtfika på em och sen något mer lagat på kvällen. I år har vi gäster 2 av dagarna men annandan känns som nåt med kassler. Ihop med sparris och champinjoner.

Blev ni sugna? Ja vi är aldrig omöjliga   

Alla recept i nästa matsedel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards