Matsedeln

Direktlänk till inlägg 22 juni 2015

Nu stänger jag Matsedeln

Av Neta - 22 juni 2015 00:07

Blir inga veckomatsedlar över sommaren, men ett och annat blogginlägg kan det nog bli ändå.
Kanske " äcklar jag er" med en och annan matbild, egenlagad eller från krogen.

Sommartid får man vara lat tycker jag, till och med äta burkmat eller halvfabrikat när man är ute och far. Men jag tycker också man ska passa på att handla grönt och bär mm på gårdsbutikerna. Vare sig man är på resande fot eller har dom i närheten är det en sommarkänsla tycker jag.
Vi brukar även försöka självplocka lite för husbehov, i närheten har vi grönsaker, potatis, vinbär, hallon och jordgubbar.

Blir mycket grill, rökt fisk och rökta räkor, och utomhusmatlagning i elwoken. Men jag kör också mycket på kalla soppor när det är varmt. Vatten, en buljongtärning och vätskerika grönsaker som gurka och tomat åker ner i mixern med kryddor, örter och andra lite " torrare" grönsaker som avocado t.ex Exprimentera med det ni gillar.
Paj är bra sommarmat och vet ni, det finns färdiga pajskal att köpa. Gör den hemma och ta med ut på picknick.
Har ni inte en mattermos så skaffa en sån. Lägg i kalla varmkorvar, kryddpeppar, ett lagerblad och lite salt. Slå på kokande vatten och stäng den. Ta med den ut och ni har färdigkokta korvar, bara ta med bröd o senap.
Burkskinka med färskpotatis som kokas halvklar och sen hälls på mattermosen blir också bra. Ta en burk konserverade ärtor, häll av och blanda med några msk vit salladsdressing till.
Sillmacka blir det några luncher med, ev med skivat ägg under sillen.

Var bekväma, stå inte mer än nödvändigt i köket om det är fint väder. Regniga dagar kan man göra lite pizzabullar, baka frallor mm. Så man har sen.

Ha en Trevlig Sommar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards