Matsedeln

Direktlänk till inlägg 7 juni 2015

Ugnspotatis

Av Neta - 7 juni 2015 01:42

Hur gör ni ugnspotatis? Vi gjorde det idag, jag gör inte alltid lika brukar ta lite vad jag har. Om potatisen inte har så grova skal, tvättar jag den bara. 2-3 potatisar per pers brukar vi ha, går mer så här av någon underlig anledning. Blandar allt i en bunke med olja och kryddor, häller ut det på plåten och kör i ca 200 gr i kanske 30 min, beror på hur stora potatisklyftorna är.
Idag hade vi förutom klyftad potatis.
2 färska rödlökar, grovskurna
6 vitlöksklyftor, skalade, stora delas på längden
10 rädisor, kvartade
Olivolja, tills allt der oljigt ut
Salt, ca 2 tsk
Sv.peppar, efter behag
Oregano, 2 tsk torkad

Vitlöken blir lite mosig och inte alls så stark. Det andra blir mjukt och det blir så gott.
Idag körde jag en fläskfile' i ugnen samtidigt som vi bara marinerade 1 timme i 1msk olja, 1 msk soja, japansk, 1 msk äppelcidervinäger och peppar. Lite salt kan man ha om man vill. Steker den till 68 gr, då blir den bra.

Det i bakgrunden är sallad på färsk vitkål, bottnar en skål med 1 msk vit balsamvinäger, 2 msk olivolja, salt, grov sv.peppar och 2-3 tsk salladskrydda. Blandar det ordentligt.
Skär sen i lite blast från färsk lök, rädisor, gurka och tomater. Rör om och låter det stå medans jag finstrimlar färsk vitkål och vänder ner det. När det inte är säsong för färsk vitkål kan man ta spetskål.



Sen till dessert, Uppländska jordgubbar från Ulva. Serverades bara nerskurna med vaniljglass, så gott. Vilken skillnad i smak på de spanska man köpt ett tag nu. :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards