Matsedeln

Alla inlägg under maj 2015

Av Neta - 5 maj 2015 00:25

 

Hade inte gjort det på evigheter och blev så sugen då jag såg det i en tidning. Där var det låga vida pastarör som stod i formen. Tror dom delat färska lasangeplattor, lagt en sträng fyllning och rullat hop. Det hade nog varit enklare också.

Den Canneloni jag hittade på Kvantum var relativt smala rör och för höga för att stå. (Barilla) Gjorde en vanlig köttfärsröra som köttfärssås fast stabbigare. Fyllde rören med tesked, tog en stund men gick ändå rätt smidigt. De stod i formen då jag fyllde sen petade jag bara omkull dem. Köttfärssåsen som blev över bredde jag på och hällde bechamel över. La strimlad mozzarella över allt och rev sen kanske 2 dl ost över det. Höll mig alltså inte strikt till receptet. 225 gr i 30 min.

Helt ok! Hade lite pizzzakrydda i köttfärsen och den satt inte i vägen. Recept i veckans matsedel.

Av Neta - 3 maj 2015 15:21

  

Veckans vego:

 

Grekisk sallad med salta kringlor

 

 

200 g fetaost
1/2 tsk torkade kryddor, t ex oregano och basilika
1 vältvättad citron, det finstrimlade skalet
2 msk olivolja
2 krukor romansallat eller 1 huvud isbergsallat
250 cocktailtomater
1 gurka
1 paprika
2 färska knipplökar
20 kalamataoliver

Sås:
3 msk olivolja
2 msk färskpressad citronsaft
1 msk rödvinsvinäger
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Extra tillbehör:
4 små druvklasar
20 salta kringlor (pretzels)

Skär osten i kuber och lägg dem i en skål.
Smula över torkade kryddor, strö över citronskal, ringla över oljan.
Låt marinera 10 minuter.
Ansa och skär salladen i bitar. Dela tomaterna. Dela och tärna gurkan. Dela, kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala och skär löken i ringar.
Fördela sallad, tomater, gurka, paprika och oliver i serveringsskålar.
Toppa med ost och lökringarna.

Sås Blanda ingredienserna till såsen och ringla den över salladen.
Garnera med druvklasar och kringlor.

  

Veckans sallad:

 

Grekisk kålsallad Lahanosalata

 

1 pr citron
4 msk olivolja
½ tsk salt
1 tsk nymald svartpeppar
1 krossad vitlök

1/2 finstrimlat vitkålshuvud gärna färskt
2 rivna morötter
1 finhackad rödlök
½ strimlad röd paprika

 

Blanda olja, pr citron, vitlök och kryddor i en skål

Vänd i grönsakerna

  

Månd:

 

Canneloni

 

 

8-12 cannelonirör

1 gul lök

500 g köttfärs

1 pkt kross tomater 400 g

2 msk tomatpuré

2 vitlöksklyftor

1 dl vitt vin

salt & peppar

2 tsk oregano, torkad

 

Bechamel:

2 msk smör

2 msk vetemjöl

5 dl mjölk

100 g riven ost

2 msk riven parmesan

 

Sätt ugnen på 200 gr

Finhacka löken och fräs den med köttfärsen

Häll på tomater, tomatpuré, press vitlök och vinet

Krydda med salt, peppar o oregano och låt det puttra i 15 min.

 

Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet och späd med mjölken lite i taget.

Koka 5 min och smaka av

Fyll pastarören med köttfärssåsen

Lägg dem tätt i smord form

Häll på bechamelsåsen och strö över ostarna

Grädda mitt i ugnen ca 30 min.

  

Tisd:

 

Blomkålsgratäng med rökt skinka

 

 

2 romanesco, grön blomkål

3 dl grädde

3 tsk maizena

Salt & vitpeppar

200 g rökt skinka i tärningar

200 g riven ost

300 g vaxbönor

 

Sätt ugnen på 250 gr

Koka upp lättsaltat vatten

Dela blomkålen i 4 bitar, koka 7-8 min

Lyft upp och lägg i vaxbönorna, koka upp och häll av vattnet

Rör ihop grädde och maizena i en kastrull

Koka upp och sjud under vispning till grädden tjocknat

Smaka av

Lägg blomkål och bönor i en ugnsform

Häll på såsen och strö över skinka och ost

Gratinera mitt i ugnen ca 15 min

Servera med sallad.

  

Onsd:

 

Lax med sparris och melonsallad


Melonsallad:

1 purjo eller rödlök

½ galiamelon

2 avokado

12 cocktailtomater

 

Dressing:

3 msk rapsolja

saften av 1 lime

2 msk finhack dill

salt & peppar

 

4 bitar laxfilé

salt & citronpeppar

250 gr fryst grön sparris

 

Gör dressingen

Strimla purjon fint eller dela rödlöken, ta bort kärnan och skiva tunt i månar.

Ta bort skal och kärnor från melon och avocado, skär i tärningar.

Dela tomaterna

Blanda allt med dressingen.

 

Salta och peppra laxen stek den i olja.

Fräs därefter sparrisen i oljan.

Lägg lax och sparris på ett fat med melonsalladen bredvid

Servera med sprödvärmt bröd.

  

Torsd:

 

Gurk & Avokadosoppa

 

 

1 gurka

2 avokado

1 hönsbuljongtärning

4 dl vatten

3 msk press citron

3-4 msk olivolja

Salt, sv.peppar & lite cayenne

3 msk finhackad dill

1 kn gräslök, hackat

Krutonger

 

Skala gurkan och skär den i bitar

Halvera och kärna ur avokadon

Kör gurka, avokado och smulad buljongtärning i en matberedare, späd med vattnet

Blanda ner citronsaft, olja och kryddor

Ställ svalt i kylen minst 15 min

Häll upp soppan och strö över dill, gräslök och krutonger.

 

Kesoplättar

 

 

Mät upp keso, fiberhusk och knäck äggen i en bunke.
Rör ihop till en jämn smet med en sked.
Låt stå ca 5 min och svälla.
Hetta upp en stekpanna med rejält med smör.
När smöret slutat bubbla är stekpannan varm och det är dags att börja steka kesoplättarna.
Sänk värmen på plattan till låg-medel.
Rör om i smeten och häll på hälften av smeten (om du gör en sats kesoplättar).
Häll hälften av smeten om du gör en sats i stekpannan och stek ca 5-10 minuter tills den håller ihop och vänd sedan och stek ca 2 minuter på andra sidan.

(Anledningen till att man inte steker hela smeten som en enda stor pannkaka är att den är ganska tung och svår att få att hänga ihop när man vänder den. Dock gör det ju inte så mycket om den går sönder för det blir ju gott ändå.)
För att spara tid kan du om du vill steka två plättar samtidigt men då får du göra dem mer som halvmånar så de får plats i stekpannan.
  

Fred:

 

Vårrullar med dip

 

 

300 g färs, fläsk, kött eller lamm
1 morot, riven
1 knippe glasnudlar
1 dl vitkål, riven
6 ark vårrullsdeg
2 msk kalvfond
1 msk strösocker
olja att steka eller fritera i
sweet chili
soja

Börja med att steka färs.
Häll sedan i kål och morot. Häll i soja och kalvfond. Smaka av med salt och peppar.
Koka upp saltat vatten till glasnudlarna och låt dem koka enligt anvisningarna på förpackningen. När de kokat färdigt så skölj nudlarna i kallt vatten och klipp dem i små bitar.
Blanda ner nudlarna i köttfärsblandningen och låt svalna.
Lägg ut blandningen på vårrullsarken och vik efter instruktionen på paketet. Fritera dem gyllenbruna och låt dem rinna av på ett hushållspapper.
Servera med soja och sweet chili.

  

Lörd:

 

Djungelgryta

 

 

400 g kycklingfiléer eller strimlat kött

Smörolja

1⁄2 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 tsk curry

4 dl matlagningsgrädde alt kokosmjölk

1 1⁄2 msk konc kycklingfond

2 bananer

1 brk minimajs

Mango chutney

 

Skär kycklingen i strimlor.

Bryn kycklingen i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar.

Rör i curry, grädde och fond. Låt allt koka 3 till 4 min.

Servera med ris, skivad banan, minimajs och ärtor.

Toppa med en klick mango chutney.

  

Sönd:

 

Förhoppningsvis kan vi grilla en köttbit serverar med potatis i någon form och

 

Tzatziki

 

 

1-2 gurkor

1 tsk salt

2 vitlöksklyftor

5 dl matlagningsyoghurt

svartpeppar

1 msk olivolja

oregano

 

Skala ev. gurkan

Dela den på mitten och sen varje del i 2 halvor mitt i kärnhuset

Ta bort kärnhuset med en sked

Riv gurkan grovt och salta rejält, blanda om

Lägg gurkrivet i en trådsil minst 1 timme, pressa försiktigt med baksidan av en sked för att få bort så mycket vätska som möjligt

Blanda gurka och yoghurt

Tillsätt olja och smaka av med pepparn och ev. mer salt

Strö oregano över.

  

Grillade grönsaker

 


Lök, klyftad

vitlök, solovotlök som skivas

squash, skivad

rädisor, skivade

hela småtomater

olja, örtkryddor, salt o peppar

 

läggs på oljad folie och får gå ca 10 min

  


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Neta - 1 maj 2015 23:16

kan du göra en macka, ja då kan du åstadkomma det här också

Det är inte märkvärdigt alls, recept på bröd har du i veckomatsedeln på torsdag.

Jag delade den i tre bottnar. Fyllde den ena med leverpastej och bostongurka som jag mosade hop med en klick smör och några droppar grädde.
Den andra fyllde jag med hackad rökt lax, färskost med pepparrot och gräslök som jag mojsade hop.
Spacklade med majonnäs och klädde kanterna med krossade ostbågar.
Börjar sen garnera utifrån, här med halverade gröna oliver och mandarinklyftor från burk.

Nästa varv är delade miniplommontomater, som jag kilar in lite intill oliverna

Sen gör jag lika med halverade röda kärnfria vindruvor

Därefter ställer jag räkor tätt i en ring med ryggen uppåt

Lägger en rejäl klick rom eller Skagenröra i hålet och täcker sen med räkor

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards