Matsedeln

Alla inlägg den 25 september 2014

Av Neta - 25 september 2014 23:45

Recept är väl till för att ändras eller? Ta bort, nåt eller lägga till för att man kommer på att dom smakerna passar nog.

 

Så var det idag när jag gjorde Borsjtj eller rödbetssoppa på svenska. Dom hade gjort en liknande soppa men mer som tacovariant på Elles jobb berättade hon och då hade dom smaksatt den med apelsinsaft.

Jag kände direkt när jag smakade av den med vinäger och salt där på slutet att apelsin skulle bli bra så jag hade i ett par msk pressad apelsinsaft. Det blev verkligen bra, hade ju äppelcidervinäger och den och apelsinsaften gifte sig direkt.

Här hittar du receptet på torsdagen, och jag har redan ändrat i mitt recept på datorn så jag ska komma ihåg det nästa gång.


Till soppan mosade jag en fetaost och rörde ut med lite, högst 1 dl mezeyoghurt. Kryddade med grovmalen svartpeppar.

Det var gott att lägga en klick av det i soppan men lika gott att lägga det på fröknäcket och äta till.


   

Så gjorde jag Risgrynspudding, man har ju barndomsminnen även för mat och det här är ett av dom för mig.


Det är väldigt enkelt bara man har gröten, men den kan man ju om man inte ids koka egen köpa i rulle numera. 1 liter gröt är 2 st 500 g grötrullar och i det rör man i 2 ägg och ½-1 dl maldmandel. Jag använde kaffekvarnen till mandeln och det gick utmärkt, tog några sekunder bara. Vill man kan man röra i 1 dl russin också.

Lägg i smord form, strö över ett jämnt lager med ströbröd och grädda i 200 gr i ca 45 min tills den släpper kanten på formen och ytan är fint gyllene och lite frasig.

Servera ljummen med saftsås eller sylt. Saftsoppa på tetra kan också vara ett serveringsalternativ.


Saftsås gör du annars genom att koka upp lika delar koncentrerad saft och vatten och reda av med potatismjöl.

En redning med potatismjöl gör man genom att röra ut potatismjöl i lite vatten och hälla i det under vispning. Direkt när man ser bubblan när det kokat upp så är det klart. Hur mkt mjöl beror på hur mkt vätska du har så klart men det står på paketet.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards