Matsedeln

Alla inlägg den 18 september 2014

Av Neta - 18 september 2014 22:37

    

Klicka på receptbilden så ser ni vilken soppa jag bytte till. Den var ingen höjdare, tror inte det berodde på att jag minskade honungen heller.

Squash behöver smakrika kompisar och bara squash och lök med äpplet där på slutet blev för mesigt. Saknades syra och nåt att bita i. Spetsade soppan med lite ljus balsamico i cremeform med citron och då blev den något bättre. Kanske potatis kan lyfta den också men den behöver lite bett också. Lite chili kanske eller så byter man ut den gula curryn mot en vassare. Koriandern kände jag inte alls och honungen kan skippas helt.

Hällde ut det som blev kvar.

Flarnen till med tomat och basilika var däremot riktigt bra fast jag tog färsk paprika. Se recept i veckomatsedeln.


 

Något jag måste tipsa om är dena raringen, finns med ren vitlök eller ingefära också. Så skönt att slippa riva ingefära som jag tycker bara blir trådig då. Kostar 12-13 kr.


 

Vi gjorde fröknäcke idag också. Så gott bara som det är, kan äta det som snacks och godast är det lite varmt så gör 2 plåtar, alltså dubbel sats på en gång för den första är slut innan det kallnat   

 

Fröknäcke

2 dl majsmjöl

1 dl sesamfrön
0.5 dl solroskärnor

0.5 dl pumpakärnor
0.5 dl linfrön
0.5 tsk salt
0.5 dl rapsolja

2.5 dl kokande vatten

flingsalt och frön

Rör om alla ingredienserna (inte med elvisp, utan med slev) därefter häller du över kokande vatten.
Rör om igen, bred ut allt på en bakplåt med bakplåtspapper. Lägg ut klickar jämnt över plåten som ni för ihop med oljat verktyg, jag har en slickepott i silikon. Ni kan olja in bakplåtspappret också så de släpper lättare sen
Strö över flingsalt och valfria frön
In i ugnen på 150 grader i 1 timme o 15 minuter Jag brukar stänga av efter 1 timme och öppna luckan på glänt sista kvarten.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards