Matsedeln

Direktlänk till inlägg 24 december 2015

Nu är det mesta klart

Av Neta - 24 december 2015 01:58

Gjorde så himla goda revbensspjäll, hade planerat nåt helt annat men fick se det här på facebook.

1,5kg tjocka revbensspjäll, knäckta.
4stjärnanis
2lagerblad
2kanelstänger
10svartpepparkorn
Ca 2msk salt

Man lägger spjällen i en kastrull, häller på vatten så det täcker, kokar upp och skummar. Låter det koka ca 1 timme till det börjar lossna från benet. Redan här var köttet så himla gott av dom kryddorna.
Delade dom längs med mellan benen. Sen tog jag 2 olika grillmarinader en för kyckling och en allround, pressade i en halv apelsin och hade i flyt honung. Skulle tippa på en msk honung.
La dom på galler i ugnspanna, sida upp, penslade ganska ymnigt med blandningen, vände och penslade andra sidan också sen in på 250 gr grill.
Tog ut dom efter 20 min, penslade på igen och lät dom gå 7-8 min till. Så himla goda dom blev. Så mört sen.

Gjorde min apelsin och pepparkaksgriljering och dubbelgriljerade. Blandade spacklet, recept se inlägg före detta, penslade en "avfettad" skinka med hälften. In i 250 gr i 10 min. På med resten och körde 10 min till. Pressade en apelsinhalva över hela skinkan och siktade över en stött blandning av 8 pepparkakor och 1 msk ströbröd.
Satan i gatan vad god den blev. Griljeringen sitter där den ska också.

Laxen gravade jag traditionellt men med rose'peppar. Fegade ur på lingon.
Ja så nu är det bara börja att frossa. Så nyfiken på hur jag fick till saffranssillen. I morgon vet vi. ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards