Matsedeln

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2015

Matlagning vid bordet

Av Neta - 12 augusti 2015 23:52

Häromdan tog vi fram woken. Till det vi gjorde hade vi

350 g köttfärs
2 färska rödlökar, strimlade
1/2 solovitlök, skivad
3 morötter, skivade
1 brk bambuskott
1 brk vattenkastanjer
1 liten brk majs
1 brk kokosmjölk
1 gul snackpaprika, halverad och skivad
Japansk soja
Sambal olek
Fisksås
Svartpeppar och lite salt
1 liten burk krossad ananas

Vi fräste köttfärs, lök, vitlök, morötter och ca 1/2 tsk sambal olek i olja och 2 msk soja
Tillsatte allt vi hade i burkar utom ananasen men + paprikan
Hällde på ca 1 msk fisksås och lät det puttra i 10 min
Smakade av med mer soja, fisksås, pepparn och lite salt, och kände att morötterna var lite al dente
Hällde på ananasen och rörde runt
Serverade med pasta

Hittade dom här i min tidning jag prenumurerar på, låter det inte lite gott? Jag tror det skulle funka med en pizzadeg med.

Igår blev det fest! Har inte ätit pölsa på 10 år tror jag. Detta är en sån plastkorv från scan och det enda jag saknade om jag tänker på den min mormor gjorde när jag var barn är lite lök i. Annars smakade den ingefär som hennes.
Det kommer inte att dröja 10 år till nästa gång iaf.

Björnbären börjar mogna och i år är dom faktiskt rätt stora. Smakar rätt mkt med. Vissa år är det ju inte mkt smak men tror den här sommaren gjort dom smakrika.
Jag plockar och styckfryser på en bricka med bakplåtspapper på. Tror dock inte jag har plats för alla i frysen. Men så goda som dom är i år kan man nog äta lite i fil och så med. Kanske göra lite marmelad.

Idag åt vi kall Linssoppa med citronoliver i ist för fårost, gjorde den och lät den kallna, så gott med en hård ostsmörgås. Det kan jag rekommendera.

LINSSOPPA MED TOMAT OCH CITRONOLIVER


3 dl röda linser

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

2 morötter

2 msk olja

1,5 l höns eller gröns.buljong

1 brk krossade tomater

1 lagerblad

salt & peppar

spiskummin

1/2brk oliver med citron. ( Zetas)

Fräs den hackade löken och vitlöken i oljan.
Tillsätt morötterna skurna i slantar.
Späd med buljongen.
Tillsätt linserna, tomaterna och lagerbladet.
Tillsätt alla kryddor och koka försiktigt under lock i 15 min.
Häll i oliverna.
Smaka av och krydda ev. på lite.

Smaklig måltid!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards