Matsedeln

Alla inlägg den 16 augusti 2015

Av Neta - 16 augusti 2015 23:26

Jag är verkligen sämst på att komma ihåg att fota maten vi äter, måste verkligen skärpa mig där.

Så här såg det ut på vår stadspicknick igår. När maten är nästan slut.....
Hade köpt på mig lite små kycklingklubor när dom hade 4 för 20kr häromveckan. Paketerat dom 6 och 6 så tog med en påse igår, 2 i var är ganska lagom.
Brödet ni ser är bosniskt och typ pita, så härlig konsistens och perfekt även till kallskuret.
Gjorde pastasallad " på en spik", det ekar ganska tomt i skåpen men det är med flit. Man måste äta det man har.
Hittade iaf spiralpasta som jag kokade 5 dl av, den här är i ett blått paket från Barilla, rätt tunna med 6 min koktid.
Under tiden den kokade kvartade jag 2 färska rödlökar och skivade tunt. Ner i en glassburk med 3 msk kallpressad rapsolja och 1 1/2 msk äppelcidervinäger, 2 tsk salladskrydda samt salt och 4 peppar efter behag. 4 peppar är rose', grön, svart och vitpeppar. Blandar själv i kvarn lika mkt av varje.
Hällde av pastan och rörde ner den varm i lökvinegretten. Lät det svalna lite, rörde då och då. Blev kanonsmak på själva pastan. Löken blev som marinerad.
I frysen hittade jag strimlad Carlipaprika, 1/2 pkt fryst avocado och 50 g förvällda champinjoner.
Rörde ner det med skivor av en kvartad gurka, typ 10 cm av, 1 tärnad fetaost och 1/2 påse mache'sallad.

Blev helt ok, kallpr rapsolja ger ju en fin gul ton och den är så himla god. Måste använda det mer, tar oftast olivolja av bara farten.
Jag saknade svarta oliver och tomater dock, men tomaterna var slut och oliver kom jag inte ihåg att jag hade dumt nog.
Men vi blev mätta och det räckte till lunch åt mig och Leffe idag också. Med ny kyckling och annat bröd dock.

Bra picknicksallad, är inte jätteförtjust i kall pasta men det här blev bra. Passar ju till allt egentligen.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards