Matsedeln

Alla inlägg den 31 augusti 2015

Av Neta - 31 augusti 2015 20:52

Nytt recept för mig.

Lingondricka, kokt

Koka 2 liter lingon och 1 liter vatten cirka 5 min. Det går självklart bra att halvera eller dubbla mängderna. (Jag dubblade)
Skumma väl. Mosa bären lätt med en slev. (Jag tog mixerstaven o körde lite)
Sila ordentligt! Jag låter min rinna i natt.
Mät 3 dl socker per liter lingonvätska. Koka vätskan och socker i cirka 5 minuter. Skumma igen.
Häll upp saften i väl rengjorda flaskor.
Förvara i kylen eller i frysen. Tänk då på att inte fylla flaskorna ända upp och att använda plastflaskor.

Lingonsylt

Väg lingonen, ta lika mycket syltsocker och häll det i en kastrull
Koka upp långsamt och koka i 10 min
Skumma! Låt svalna under lock och häll upp på burkar.
Förvara i kyl.
På bilden är sylten inte skummad än.

Björnbärssylt

Väg bären här också, tillsätt lika mycket syltsocker och häll i kastrull.
Koka upp långsamt och koka 3-4 min
Skumma och häll upp på burkar.
Förvara i kylskåp.

Ja så här lätt är det att koka sylt med syltsocker. Bär och frukt med hårdare skal som lingon, krusbär, blåbär mm kokar man 10 min. mjuka bär 3-5 min.
Det behövs inte tillsättas bensonat och atamon, det finns redan i sockret.
Tänk på att mängden färdigt blir ungefär dubbelt så mycket som den mängd bär du kokar på.
Så även om du går på affärn och köper ett litet pkt med bär så tjänar du på det. Dessutom blir den godare och den är din egen.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards