Matsedeln

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2015

Skördetider

Av Neta - 9 augusti 2015 01:15

Nu plockar vi hallon, körsbär och smultron i trädgården. Fick typ 10 svarta vinbär så dom får fåglarna.
Häromdan plockade vi dock av dom här

Första skörden på den busken, köpte den på rea för 49kr för 2 år sen, förra året fick vi mjöldagg på den, men i år iaf 1.5 liter.
Gjorde kräm och en krusbärskaka pch har ändå en påse i frysen.

Kakan var löjligt enkel, tog väl 3-4 min att göra.
Rör 100 g smör med 2 dl socker tills allt blandat sig ordentligt
Tillsätt
2.5 dl mjöl
2 tsk vanillinsocker
2 tsk bakpulver
1 ägg
Rör ihop

Tryck ut den ganska lösa degen i en form med löstagbar botten
Halvera krusbären på längden och lägg på med snittytan neråt, gick åt knappt 2 dl. Leif delade och jag la på.
Grädda i 180 gr i 30 min.

Idag gjorde vi samma med hallon, smultron och blåbär på. Blev kanon det med.
Funderar på att göra den med råsocker och byta ut 1 dl av mjölet mot finmald mandel.
Vad tror ni om det? Kan bli spännande.

Leif och Elle åkte upp till skogen idag och kom hem med det här, ca 4 liter. Då fick vi användning av den här.

Går kanonsnabbt att rensa, allt som inte är bär åker ur. Ärvt den av faster. Vet inte om dom köpt den eller om dom gjort den själva. Farbror var snickare. Är som en låda med handtag och allt och hur botten är ser ni ju. Lätt att hälla ur bären i ett hörn.

Nu har jag 2 stora burkar, drygt 1 kg sylt, så gjorde vi ju kakan och den frös vi in 3 burkar a 3/4 liter. Har lite sen innan också och nån sväng till åker han kanske ut. Dom är ju fasta och fina och det är ingen konst att plocka med bärplockaren. Finns väldigt gott om dom och det blir mkt lingon med, stora och fina. Mogna på en del gynnsamma platser redan.

Sylt gör jag numera med syltsocker, samma mängd av det som bär (i gram) koka 3-5 min beroende på hur hårda skal bären har. Är ju både Atamon och Bensonat i sockret så bara häll upp på burkar sen och förvara i svalt utrymme.

Det här plockade han på väg till bilen. Det blev sås till den grillade kycklingen och åts så klart med lokalproducerad nypotatis. Tyvärr börjar kantarellerna bli lite torra nu, vi skulle behöva en rejäl rotblöta, helst en natt.... För nu är både trumpetsvamp och trattkantarellerna på G med.

Svamp förväller jag i "eget spad" och jag sköljer dom inte! Det ska man inte. Borstar dom och plockar upp ev skräp ur pannan sen.
Börjar på låg värme tills dom släpper vätska, då höjer jag lite. Saltar när det är lite vätska kvar och låter dom sen gå till vätskan är borta men dom fortfarande är blöta. Fryser i 1/2 liters fryspåsar ( finns på Lerox, webshop som också står på marknader) ca 50 gr/ påse. Samlar sen dom i en eller flera stora ziplockpåsar.

Körsbär fryser jag som dom är i fryspåsar, smultron och hallon först på en bricka med bakplåtspapper på, sen plockar jag ner i burkar när dom är ordentligt frysta, gör så med björnbär sen med. Då kan man ta ur så många man behöver sen.

I år har vi inte sått så mkt som dill en gång, var ju så konstig försommar. Brukar inte så mycket, men dill, sockerärtor och brytbönor + vitlök brukar jag ha egen. Men i år handlar vi på gårdsbutikerna i grannskapet i stället. Bra för jorden i pallkragarna att få vila ett år med. Dom ska förbättras i höst.
Örterna däremot är jättefina och används flitigt, torkar på tork med nät i och smular ner i burkar sen. Men än så länge används dom färska.

Kommer säkert fler skördeinlägg framöver. Till dess får ni ha det bra och ta vara på det ni får gratis i skogen nu!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards