Matsedeln

Alla inlägg den 2 april 2015

Av Neta - 2 april 2015 23:32

Ja då har vi avverkat påskens första dag, vi har precis ätit lite Lax & Skaldjurspate', så god. Som med det mesta är såsen pricken över i. Vi åt med vitlöksmarinerade champinjoner och en varm sallad Pak choy, en asiatisk salladsväxt åt kålhållet.
Jag delade ett sånt i klyftor, fräste 1 rödlök i 1/2 msk sesamolja och 2 msk rapsolja, la i kålen och lät den bli mjuk under lock. Då pressade jag i en vitlöksklyfta, strödde i 1 msk rostade sesamfrö och pressade i lite, kanske 1/2 msk citron. Rörde om och strödde över 100 g smulad fetaost. Blev jättegott till pate'n och passade bra till eftersom den matchade såsen på något vis. Citron i båda.

I veckan började vi laga mat , E gjorde köttbullar och kroppkakor i samma strl, hade ju jag inte haft tålamod till ?
Igår gjorde jag en rostbiff och när den var strax över 60 gr så la jag den i ört o lökmarinaden jag brukar lägga min tjälknul i, fast minskade saltet med hälften eftersom den var ingniden med salt & sv.peppar från början. Lite kul expriment som ska bli spännande att smaka.
Gjorde även 2 små påskskinkor men griljerade bara den ena, den andra delade jag på mitten och frös in.
Sen gjorde jag även pate'n igår, så den fick stå till sig. Var i stan och handlade lite grönt & mejeri idag så det var skönt att inte ha så mkt att göra då. Vi var på Nelins och Willys o satan i gatan va folk det var.
Unnade oss ett glas vitt till maten ikväll och det satt inte i vägen.

Pate'n

Trode vi skulle baka Focaccia ikväll men vi tog det lugnt ist.
Får ev hit Bosse & Annika nån kväll annars blir det väl lugnt, har inte hört av Mi o Ma på länge nu så antar att dom har fullt upp med barn o barnbarn.

I morgon bakar vi kanske ist, ska göra en salt cheescake med, köpte rågbröd till den idag. Jansson och Sillen jag gör själv är inte gjord heller.
Sen ska vi äta omelettrulle i morgon, gör den kanske med broccoli så kan man äta den med kött och skinka.
Köpte ju vaktelägg också, men vet inte än om jag ska koka eller poschera dom, verkar så bökigt det där med ättika o salt efter kokning. Ska göra något med ramslök till iaf.

Skriver i morgon igen och ska försöka komma ihåg att ta bilder när vi donar.



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards