Matsedeln

Alla inlägg den 27 juni 2016

Av Neta - 27 juni 2016 22:41

På sommaren får man vara lite lat tycker jag. Man vill ju stå så lite som möjligt i köket. Kanske äter man nån måltid på stranden eller sticker ut med båt eller husvagn.

Är det varmt mixar jag ofta kalla soppor till lunch och jag improviserar med det jag har hemma. Bäst blir den dock med avokado i, duger med fryst. Blir inte så blaskig då.
Grunden är per portion 2 dl vatten, 1/2 dl olja, 1/2 buljongtärning, oftast hönsbuljong och nån tsk pr citron.använder mkt örter sen de grönsaker jag har, förutom avocado blir det mest gurka, tomater och paprika. Hellre gräslök än vanlig lök.
Mixar hop allt på några sekunder och tar proreinet till. Äter inte så mkt bröd nu så tar ost, ex Brie i bitar i nypan eller några skink eller rostbiffsrullar.

Sill är ju bra mat om man inte ids fixa med. Idag åt vi senapssill, nån skiva gravlax som var kvar och några räkor med kokt ägg. Då hade jag faktiskt en skiva fröknäcke till.

Att ta med nåt funkar ju också med ovanstående. Soppa i termos t.ex Men annars är kalla hamburgare bra picknickmat.
Bred båda brödhalvorna med dressing och lägg lök på ena, rostad eller rå är väl en smaksak. Hamburgaren på det och lite gurka och ev ketchup sen på med locket och lägg dom i kaffefilter. Det blir inte så kladdigt. Blir som en dubbelmacka. Lätt att bara ta i nypan och äta sen och filtret har man kvar så länge det går.

Köp eller gör en pizzadeg, fördelen med köpt är att man kan få med tomatsås som räcker till mer än pizzan.
Bred tomatsås, ung halva burken på degen. Strö på riven ost och oregano. Vill ni ha matigare så stek lite köttfärs eller skär ner lite skinka och strö på det med. Går ju med fler saker, kolla resterna ;-) Rulla hop och skär i ca 2 cm skivor. Strö ev på mer ost och oregano på dom. Grädda i formar i 225 gr 5-10 min. Ju mer fyllning ju längre tid. Också bara ta i nypan att äta.

Sen det här med grillning. Grilla inte bara korv och kött. Gör t.ex Fiskpaket. Potatis i eller till är väl en smaksak men jag brukar smöra en dubbel folie ca 20 x 20 cm, morot, lökblast och fänkål är gott. ( Aldrig slänga lökblasten) Fiskbitar ca 2 x 2 cm, blanda gärna. En citronskiva på det sen en klick fraiche med örter eller kryddsmör. Förslut som ett knyte upptill och ställ på grillen ca 15 min.

Knyten kan man ju så klart göra med annat med, korv, skinka eller köttbullar. Kortare tid då.
Eller så gör man grönsakerna till köttbiten man grillar så. Rädishalvor, grovt tärnad squash och lök är en kanonkombo med lite smör och örter i knytena. Jag kör mest med timjan, oregano och gräslök. Färskt så klart.

Nåt som är gott att grilla med är isterband, lägg på dom hela och grilla som korv. Jag brukar lättstuva färsk vitkål till och koka färskpotatisen som den är. Sååå gott.

Sen frukt, halva nektariner på en smord folie. Färsk ananas i bitar, bananer lägger man på med skal och tar när dom är svarta. Allt detta äts med fördel med glass. Kanske lite smält choklad me.

Sallad är ju bra sommarmat med, bottna med pasta, bulgur eller bönor förutom grönsakerna och glöm inte dressing. Sen kan du ha i vad du vill.
Bacon och kokt ägg, kanongott
Skinka
Skaldjur
Eller strimla i köttet som blev kvar efter grillningen.
Använd gärna färsk vitkål ist för blad och ös i säsongens grönsaker och frukt. Nektariner, jordgubbar, ananas, allt funkar i en matig sallad.

Vinegrett är bäst till kål men gillar du inte det så ta nån annan dressing.

Ha en god matsommar!


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards