Matsedeln

Alla inlägg den 16 mars 2018

Av Neta - 16 mars 2018 00:32

Fick en fråga ikväll om tips till födelsedagsmiddag och tipsade om fiskrullader i långpanna. Hittade tyvärr ingen bild så ni får föreställa er själva.

Börja med att göra ett örtsmör. Jag brukar göra med dragon, rivet citronskal, gräslök och lite salt o peppar. Ca 10 g smör/ pers Timjan är gott till fisk med, och klassikern dill så klart.

Lägg ut plattfiskfileer, salta och peppra och lägg på en klick örtsmör. Rulla hop och lägg tätt i form eller långpanna. Ibland sticker jag ner halva tomatskivor mellan fisken. Snyggt och gott.
Hit kan man ju förbereda dagen före om man vill.
Jag brukar sen mortla hop lite av de örter jag har i fisken med flingsalt och strö lite över rulladerna. Sen häller jag på grädde så det nästan täcker, häll lite försiktigt så ni inte sköljer bort alla kryddor. Bra om det fastnar lite grädde ovanpå med.
175 gr tills fisken är klar, tar ca 30 min. Sås behövs inte. Grädden blir så god av läckande smör och örter. Jag brukar göra pot.mosrosor till, då gör jag mos, vispar i en eller två äggulor och låter det svalna (dan före funkar) så det går att spritsa. Kör upp ugnen till 225 och gratinerar i ca 10 min.
Täck fisken med folie så kallnar den inte.
Sockerärtor är gott till. Och ett immigt glas vitt så klart! :-)

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards