Matsedeln

Direktlänk till inlägg 23 juli 2017

Korv o potatis

Av Neta - 23 juli 2017 22:16

Nu kanske pastan tar över ist för potatis men när jag var liten var det nog vanligaste vardagsmaten. Går ju att variera i oändlighet. Men stekt korv med stekt ägg och potatis åt vi mkt iaf och hade man tur fick man stuvad spenat till. Kokt korv m senapssås var inte heller dumt, det kan jag riktigt längta efter ibland.
Potatis var ju kokt eller stekt, pressad ibland på söndagar.

Igår hittade jag nåt på Allers facebooksida


Korvspett med potatis i folie

600 g falukorv
ca 1 tsk chiliflakes
1 paket bacon, ca 140 g
600 g färskpotatis
1 färsk gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl hackade örter, t ex persilja, timjan, basilika
rivet skal av 1 citron
salt och peppar
4 msk smör

Senapskräm
2 dl crème fraiche
2 msk skånsk senap
2 tsk dijonsenap

Dessutom behövs
8 grillpinnar
ugnsfolie

1. Skär falukorven i åtta lika tjocka skivor.
Krydda kanterna med lite chiliflakes för att få hetta. Vira baconskivor runt korvkanten och stick sedan in två grillspett genom korven och baconet. Obs! Träspett måste blötläggas i vatten först.

2. Koka potatisen i 6?8 minuter i lättsaltat vatten. Skär under tiden löken tunt och hacka vitlöken.

3. Häll av kokvattnet, dela potatisen i halvor. Lägg potatisen i en bunke och blanda med lök, vitlök, örter och citronskal. Salta och peppra.

4. Fördela potatisblandningen på fyra folieark. Lägg en klick smör ovanpå och vik ihop. Tillaga på grillen där det inte är alltför varmt i ca 15 minuter.

5. Grilla korvspetten i 2?3 minuter på var sida. Blanda ihop ingredienserna till senapskrämen och servera ihop med potatisen.


Vi skippade chiliflaksen. Senapskrämen gjorde jag på gräddfil och den blev kanongod.
Örter till potatisen blev ungefär lika delar av persilja, rosmarin, kryddtimjan och apelsintimjan. Tog även med blasten på löken. Nästa gång kokar vi den 10 ist för 8 min. Vet inte om det beror på att vi har gasolgrill men foliepaketen, gjorde varsitt, behövde mer än 15 min. Ca 8 min till då var dom ändå lite halvhårda. Jag rörde hop det med ett par msk smörolja ist för att lägga på klickar av smör.
Vi penslade även korven med lite grillolja innan vi la den på grillen.

Potatisen kommer vi göra till annat också, man kan ju variera örter med. Så gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards