Matsedeln

Direktlänk till inlägg 7 juli 2017

Fläder

Av Neta - 7 juli 2017 00:11

Nu blommar flädern och det är dags att klippa blommor. Jag är inte överdrivet förtjust i flädersaft men tjejerna gillar det och jag tycker mitt flädervin blir nästan som vermoth om det får stå och lagra ett par år. Gott också med cider t.ex

Snodde den här bilden av nån som lagt ut den på Fb, den är tagen ur samma bok som jag har. Gör det här om ni vill ha en god saft ni kan frysa i burk och sen ta en kula med glasskopa i ett glas vatten.

Här kommer receptet på mitt Fläderblomsvin.

30 klasar Fläderblom
2 st Apelsiner i skivor
3 st Citroner i skivor
2 kg Socker
5 L Vatten
30-35 gr Jäst

Lägg blommor och frukt i en stor kruka. Häll socker, sedan kokande vatten över. När blandningen är ca 40 grader smulas jästen i. Rör om, låt stå 4 dygn. Sila och häll på damajeanne. Sila på flaskor efter 2 månader. Lagra gärna till nästa sommar eller ett par år och det blir som vermoth.

Ska nog göra lite vin också då det är mkt blommor i år men lite ska få bli bär också.

Ost och jordgubbar på mackan är väldigt mkt sommar för mig. Sååå gott! Igår åt vi med en krämig brie, det är också otroligt gott.

Dagens! Så här kan en hamburgertallrik också se ut. Elle har köpt en majsrensare som man liksom rakar av majsen med därför den hänger ihop. Salladen är tomater, vattenmelon och röd salladslök. Lite salt och svpeppar och några droppar jordnötsolja på. Hamburgerdressingen gjorde E den kan ni få recept på ellesmat.wordpress.com

Jag skrev av en annan idag med

Hamburgerdressing

2 äggulor
1 msk dijonsenap
1 tsk tomatpure'
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk mild chilisås typ Heinz
Salt, svartpeppar, grillkrydda
3 dl rapsolja
4 msk bostongurka

Blanda allt utom kryddor, olja och bostongurka
Vispa allt annat till en jämn smet
Tillsät oljan först droppvis sen i en tunn stråle under vispning till den tjocknar, enklast i en matberedare
Tillsätt gurkan och smaka av med kryddorna

Jag har lite svårt för majonnäs så jag tänker att man borde kunna göra denna med 3 dl gräddfil med bara ett par msk majonnäs i ist för äggulor och olja. Sen tycker jag dijon har en tendens att ta över så i den blir det nog bara 1 tsk dijon.



Salladen, hade inte på olja och kryddor förrän på tallriken, tomaterna är i botten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards