Matsedeln

Alla inlägg den 15 september 2017

Av Neta - 15 september 2017 16:03

Fredag idag, blir det tacos hos er då? Vi har tack och lov aldrig infört det :-D

Hemköp där jag bor har den här veckan stora skalade fr räkor i 300 g påse för 49 kr.
Det motsvarar ca 1 kg oskalat och det får du inte under 90kr, ordinarie pris idag.
Då förstår ni hur billigt det är och till en sån här rätt duger det bra. Jag bunkrade upp iaf.

Pasta med räkor.

1 ägg/ dl durum eller dinkelvete + lite salt

Knåda hop en deg, blir den för stabbig så tillsätt lite olivolja.
Låt den vila nån timme.
Kavla ut den tunt för hand eller i maskin. Skär remsor i önskad bredd.

Sås:
4-5 salladslökar
1 röd paprika
1 påse färsk spenat
1 pr vitlöksklyfta
10 champinjoner
Smör
1-2 krm sambal
1 msk chilisås
1 msk hummerfond
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl vispgrädde, ev 1-2 msk mjöl
Salt o peppar
Ev en doft cayenne
Ev 1 tsk cognac
3-400 g skalade räkor
Lite parmesan

Ansa och strimla/hacka grönsaker o skiva svamp
Fräs salladslök, paprika, spenat och vitlök ca 2 min i smör
Lägg i champinjonerna och fräs till dom är klara
Tillsätt sambal, chilisås, fond och vatten. Koka några min
Red av m grädde o mjöl, koka 3 min till. Smaka av.
Ta bort kastrullen från värmen, vänd i räkor, ev cognac och dofta över cayenne.
Smaka av igen.
Koka pastan 1-2 min, kolla om den är klar, häll av men spar lite på botten och rör om. Smaka av m lite smör, salt o sv.peppar
Servera m såsen, bröd o sallad.
Glöm inte ett glas immande kallt vitt eller en dito öl, det är ju ändå fredag!

Av Neta - 15 september 2017 00:55

Squashsoppa, gjord på en höft idag. Har uppskattat vikterna.

300 g squash
1 stor gul lök
200 g morot
200 g palsternacka
1 pkt tärnat bacon
Smör
Ev curry
8 dl vatten + 2 hönsbuljontärningar fria från palmfett
2 dl mjölk + 2 msk mjöl
Salt och 4 peppar

Grovriv squash, morot, palsternacka och lök i den ordningen i matberedare. (Så löken hamnar närmast fettet)
Fräs ev smöret m lite curry i en gryta och häll i grönsakerna.
Fräs runt nån minut under omrörning
Smula i buljongen och späd med vattnet, rör om
Koka upp och koka i 5 min
Fräs baconet under tiden, låt det ligga kvar i pannan
Vispa hop mjölk och mjöl, tillsätt det i soppan under omrörning, koka upp och koka 3-4 min
Smaka av m salt och peppar
Tillsätt baconet och fettet som bildats i pannan, rör om och servera med en ostfralla.



Äppelpaj

10 äpplen med hög syra
Smör till formen
Kanel och socker

2.5 dl vetemjöl
2.5 dl havregryn
1 dl socker
200 g smör

Sätt ugnen på 200 gr
Lägg mjöl, havregryn och socker i matberedaren, blanda
Tillsätt smöret i mindre bitar och kör till en smulig massa

Smörj en form
Skala om så önskas, ansa och klyfta äpplena ( jag använder äppelsvarv)
Lägg i formen och strö på rikligt m kanel och lite socker
Fördela smulet ovanpå
Grädda mitt i ugnen ca 25 min
Servera med vispgrädde med 1 krm vaniljpulver i (till 3 dl)
Eller vaniljglass.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards