Matsedeln

Direktlänk till inlägg 3 september 2017

En soppa och två grytor (gästblogginlägg)

Av Neta - 3 september 2017 12:05

Nu ärdet jag, Elle som skriver igen. Igår hade vi en liten matlagningsdag. Här kommer recepten :)

 

Blomkåls och broccolisoppa

 

1\2 blomkåshuvud

1 broccolistånd

1-2 lökar

Smörolja

8 dl vatten

2 hönsbuljongtärningar 

2 dl mjölk

2 msk mjöl

Salt, peppar och ev 2 tsk körvel


Grovhacka löken. Rensa blomkål och broccoli men behåll stammen.

Skiva i ca 2 cm tjocka skivor åt 2 håll så du får som tärningar.


Fräs löken i smöroljan i en gryta. Låt grönsakerna fräsa med mot slutet.

Häll i vatten och buljong. Koka 10 min.

Blanda ihop mjölk och mjöl. Häll i soppan under omrörning och låt koka 3 min.

Vispa soppan med en ballongvisp av stål om du vill ha den lite slätare.

Krydda efter smak.



Korvgryta med rotsaksmix 

 
600 g. rotfruktsmix, Garant
400-500 g. falukorv

200 g. rensade bondbönor ( kan uteslutas eller bytas ut mot tex soyabönor eller majs)

4 dl vatten

1 buljongtärning

2 dl mjölk

3 msk mjöl

Ca 1 msk senap

Salt och peppar


Fräs rotfrukter att lite så det tinar. Häll på vatten och buljongtärningen.

Koka 5 min.

Häll i korv och bondbönor. Koka 3 min.

Blanda ihop mjölk och mjöl, häll i under omrörning.

Koka 3 min.

Ha i senap och smaka av.


Servera med potatis och extra senap.


Köttfärsgryta med bönor


2 rödlökar

3 vitlöksklyftor

500 g köttfärs

2 msk smörolja

1 brk hela tomater, eller körsbärstomater

1 tsk spiskummin

½-1 tsk chilipulver (kan uteslutas)

1 tsk paprikapulver

1 buljongtärning

2 dl vatten

1 squash eller 2 morötter 

1 strimlad paprika

1 tetra kokta bönor (vita, svarta eller kidney tex)

1 tsk salt

1 krm sv.peppar

1 dl halverade gröna oliver


Servera med ris, blanda gärna ner 1 tärnad röd eller gul paprika och några torkade, strimlade aprikoser i det direkt då det är klart, låt det stå en stund under lock.


Skala, dela ock skiva löken och finhacka vitlöken

Fräs det tillsammans med köttfärsen i fettet i en gryta

Vänd ner tomater, kryddor, buljongtärning och vatten

Låt allt koka upp och koka i ca 6-7 min

Tärna squashen under tiden, vänd ner den, paprikan och bönorna i grytan

Låt detta puttra med i ca 5-10min

Smaka av och strö över halverade oliverna

Servera med riset.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards