Matsedeln

Direktlänk till inlägg 21 januari 2014

Lasagnette

Av Neta - 21 januari 2014 13:07

  Innan ugnen, men såg ungefär lika ut.

När det gäller Lasange och Lasangette har jag alltid köpt Knorrmixerna, det är ju "bara" såserna som är halvfabrikat och vem orkar stå o göra två såser. Min vitsås blir dessutom alltid för tunn.  Men jag har tänkt när det gäller Lasangetten att "hur svårt kan det vara" Det är ju egentligen bara att göra en köttfärsröra med mjölk i, reda och ha i riven ost. Inget varvande där ju.


Igår testade jag en specialare med mjölk o buffelmozzarella men la mozzarellan på pastan under köttfärsröran. C mår inte så bra av vanlig ost o mjölk kan hon äta lite om det är tillagat. Hon tål ju inte mjölkprotein.


Jag fräste 400 g köttfärs,1 lök, 1 röd paprika och lite, kanske 1 dm tärnad squash. Under tiden lät jag 1 burk krossade tomater rinna av i trådsil och tillsatte sen dom med 1 msk tomatpuré och kryddade med salt sv.peppar o paprikapulver. Kokade hop ca 5 min. Hällde sen i 3 dl mjölk, kokade upp och redde av med 3 msk maizenaredning.


Kokade pastan som skulle koka i 11 min bara 8 min och hällde av, hällde den sen i en smord ugnsform. Skivade 2 mozzarella o la på pastan, kryddade lite extra på osten med s&sv.p.

På med köttfärsröran o så in i ugnen på 225 gr i 25 min.


Förutom att maten blev lite trådig så blev det hyfsat, inte som med en tjock o krämig ostsås precis men alla utom maken gillade det. Men han gillar inget av min mat och gnäller för det mesta på "konstig mat" så det är inget jag bryr mig i längre.

Funderar allvarligt på att ge han en egen hylla i kylen så han kan köpa o laga sin egen mat. Han behöver nog träna på det nu   


Nästa gång ska jag dock ha lite mer mjölk i tror jag, och även röra i lite ost och prova med riktig ost överst. Får väl göra en egen åt C.


Kul iaf att göra lite exprement ibland.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards