Matsedeln

Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Koka soppa på fläskben del 2

Av Neta - 11 april 2013 18:16

  Gårdagens arbete med rotfrukter satt sina spår idag kan jag säga, kan inte gå med kryckorna och stödja på höger arm, men vete 17 om det inte var värt det.


  Maken var snabb att lyfta bort fettkakan så jag hann inte med med kameran,men han uppskattade den till ca 5 mm. Under var det mörk, klar och fin buljong.


       

Fick ta hjälp med att skära nya rotfrukter 4 morötter, 2 palsternackor, det som var kvar av rotsellerin, 4 potatisar, 1 purjo och så  lite gröna bönor jag hittade i frysen. Jag skar ner köttet i skedvänliga bitar.


       


Kokade upp buljongen tog först 1.5 l men fick ta resten också då det blev mer gryta än soppa då allt kom i, så det blev totalt 2.5 l.  Kokade först rotfrukterna utom potatis men + bönor eftersom dom var frysta i 5 min. Tillsatte sen potatis, purjo och kött och kokade 10 min till. Precis före serveringen la jag i tunt skurna rädisor. Fick både ha i extra salt och sv.peppar under tillagningen också. Rotfrukterna tar ju sitt.


Blev nästan 4 liter soppa, kostade totalt 33.67 + 4 morötter och 4 potatisar och det jag hade i marinaden. Av 1½ kg fläskben blev det drygt 600 g rent kött. Det kan ju variera så klart men jag hade nog tur, då hade jag tagit bort allt det "slemmiga" också.

Kanske om man inte ser till jobbet att det lönade sig ändå. Det sköter sig ju mycket själv. Nu är det ju inte alltid man hittar fläskben för 16 kr/kg men ändå. Jag har iaf lärt mig att man kan koka soppa på fläskben också.


Maken sa vid matbordet "Jädrans vilken god soppa!" Jag svarade "fast det är fläskkött?" Han säger "det hade varit bra med häst det här också!"   

Ja men då så, rätt bra betyg ändå.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards