Matsedeln

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Tips till midsommar

Av Neta - 17 juni 2012 18:32

De flesta av er gör väl som vi, handlar allt utom jordgubbar o grädde i början av veckan för o slippa trängas   

Jag har beställt   till midsommar så vi ska kunna ha picknick i det gröna och grilla på kvällen ;) Dottern hittade något så smart på nätet, fast visst måste man kunna ha dill ist eller också??


Gräslöksmarinerad färskpotatis i termos

 

750 g färskpotatis

3 krm flingsalt

1 msk smör

0,5 dl finhackad gräslök

 

Koka potatisen och häll av vattnet.

Vänd potatisen i salt, smör och gräslök.

Lägg potatisen i en termos och ta med ut till picknick eller servera direkt.

 

 

Det här innebär ju att man kan ha färskpotatis till sillen även om man har picknick, men jag tror den går efter lite i termosen även om man häller bort vattnet så jag kokar nog min "al dente" Matjesill är ett måste men gör även detta

 

Mariannes sill

 

 

3 dl gräddfil

skalet av 1 citron

1 tsk mald koriander

2 brk matjesillfiléer i bitar

 

Låt sillen rinna av i en trådsil.

Riv skalet och blanda med koriander i gräddfilen.

Rör i sillen och låt stå kallt nån timme.

 

Samma dotter hade också sett nåt smart man kan göra med de färdiga pizzakitten som finns med tomatsås med. Man rullar ut degen, ev plattar ut den lite mer. Brer på tomatsås, tillsätter fyllning och rullar hop dom som en rulltårta, skär i bitar som kanelbullar och grädda i bullformar i 225 gr med lite riven ost och pizzakrydda på. Perfekta matiga bullar på stranden eller annan picknick ju. Blir ju precis som mina dom här men betydligt mindre jobb.

 

OST & SKINKBULLAR





125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk vit baksirap
14-15 dl vetemjöl special


FYLLNING:

smör,

10 skivor skinka, halverade
1 påse riven ost,

pizzakrydda

Smält fettet, tillsätt mjölken och värm till 37 gr.
Smula jästen i en bunke, tillsätt vätskan och rör till jästen löst sig.
Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl., spar lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Jäs i 30 min under duk.

Sätt ugnen på 225 gr
Dela degen i två delar, kavla varje del i en ½ cm tjock rektangel,
Bred på smör, fördela skinka och ost över, och rulla ihop den.
Skär cm-tjocka skivor och lägg på papperskläddd plåt eller i formar  för jäsning i 20 min.
Pensla med ljummet vatten och strö på kryddan.
Grädda i 10 min

 

Vad grillar man då på midsommaren? När vi ska grilla något lite extra så grillar vi gärna färsk rostbiff i skivor.  Finns ofta färdigskivat men annars är det ju bara skiva från en hel, skivorna bör vara 1-1½ cm. Brukar vara halva priset mot oxfilé men blir lika mört, fint och gott. Jag marinerar 4 stora skivor i 1-2 msk olivolja, lika mkt rödvin, timjan och hackad rödlök, salt och sv.peppar förstås. Blandar allt, penslar skivorna ymningt på båda sidor, lägger trångt i burk eller ziplockpåse minst 2-3 timmar i kylen. Torkar av köttet och grillar det. Låt det inte gå för länge bara. Vi har en stekgaffel med termometer, oumbärlig för oss och vi grillar vårt "medium".

Serverar med goda tillbehör och svensk färskpotatis. I år ska jag prova det här som jag hittade i en buffétidning. Sen vill jag nog ha lite sparris med citron - eller gremolatasmör till också. Och en massa fräsch sallad med massor av grönsaker samt både vattenmelon och jordgubbar i

 

Grillade nektariner med getost

 

 

8 nektariner (eller 4 av varje persika/nektarin)

1 vaniljstång

2 msk flytande honung

150 g getost

Ev några myntablad

 

Dela och kärna ur frukterna

Skär varje frukt i 6 klyftor (3/halva)

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna

Blanda fröna med honungen

Lägg fruktklyftorna på ett stort ark aluminiumfolie

Ringla över honungen och lägg sist på den urskrapade vaniljstången

Förslut paketen väl, se till att skarvarna är vända uppåt

Lägg paketen på grillen i 15 min

Lägg upp frukten på ett fat och smula över osten

Garnera ev med myntablad

 

Till dessert häller vi väl upp en stor skål med färska uppländska jordgubbar från Ulva och bara smaskar i oss.

Rosévin till allt utom sillen då   

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards