Matsedeln

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Hur tar ni reda på rester?

Av Neta - 24 april 2012 21:34

OM ni gör det alltså. Jag försöker göra det men visst händer det att jag slänger nån skvätt om jag inte orkar. Gillar t.ex inte potatisrester, försöker undvika att äta stekt potatis (fast råstekt äter jag). Kokar precis i stället o har inte så dåligt samvete om jag slänger nån enstaka. Potatismos däremot brukar jag göra potatisbullar av dan efter för det älskar ungarna än idag fast dom är stora nu.    Beroende på mängd så knäcker jag i 1 eller flera ägg, nån msk mjöl/ägg och mjölk tills den blir som en lite tjockare pannkakssmet.


  Idag hade vi kycklinggratäng gjord på rester. Hade färdigrensat kött i frysen sen vi köpte färdiggrillad sist. Går så klart bra att strimla ner en filé också bara det är tillagat.

Jag fördelade det i en smord ugnsform och pudrade över lite curry, sen blandade jag 2½ dl matlagningsgrädde med ½ dl chilisås, lite salt och sv.peppar Strödde på lite riven ost och gratinerade i 200 gr tills den fick fin färg, åts med ris, råa sockerärtor, tomat, gurka och skivade rädisor. Så härligt med alla krispiga primörer nu.

Man kan ist för att blanda grädde och chilisås, blanda lika delar vispgrädde och tomatsoppa från burk. Det blir också gott och lite mer såsigt för dom som gillar det.


Sen till nåt helt annat, ni vet dom där härliga grillkvällarna man har på sommaren, dom vi har framför oss nu. Mätt och belåten kan det ju vara gott att smutta på något.

Ni som har varit och ätit på Viking Lines Cinderellas A la cartekrog vet ju att man får ett litet fint glas med något gult i tillsammans med notan, här får ni receptet.

Om det kommer att smaka exakt lika vet jag inte för systemets har ju en liten lakritston, men jag är övertygad om att den rinner ner.   

Receptet fanns i middagsgruppens blogg på facebook.

Om ni byter ut brännvinet mot vatten, tar bara 4 citroner (eller motsv mängd annan citrus)som ni också pressar och tillsätter en påse citronsyra i sockret får ni en underbar måltidsdryck som späs 1 + 5. Häll vattnet kokande över socker, skal och citronsyran, låt det svalna, pressa i citronerna och sila alltsammans, förvaras i kyl, hållbar några veckor.


Limonchello

10 ekologiska citroner (har ett skal utan bekämpningsmedel)
1 liter brännvin

7 dl strösocker

Gör så här:

  1. Tvätta citronerna med diskmedel och skölj dem MYCKET noga och torka av dem. Har du hittat ekologiska citroner så behöver dem inte tvättas lika noga.
  2. Skala av den yttersta gula delen på skalet
  3. Lägg skalet i en bunke och tillsätt socker och brännvin. Rör om noga och låt sedan bunken stå i kylskåp i minst en vecka.
  4. Ta fram bunken ur kylen och sila av skalen. Häll sedan upp limoncellon i en fin flaska.
  5. Servera den väl kyld i isade glas kantdoppade i lite socker – Njut
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards