Matsedeln

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Jag gillar inte basilika

Av Neta - 22 januari 2012 23:33

Ibland undrar jag om jag är den enda personen i världen som inte gillar basilika, det är ju det i snart varenda recept   

Visst kan jag äta det men enda gången jag har i det frivilligt i maten är i tomatsoppan   (gillar inte koriander heller). Så nu vet ni det, däremot älskar jag timjan av någon anledning. Byter därför för det meste ut basilika mot timjan eller möjligen pizzakrydda.


Idag har vi ätit rester av gårdagens salladsbuffé och dotra har farit hem till sig igen. Jag sitter och skriver av lite recept ur tidningar innan jag lämnar dom till min namnegranne. Skrev just av det här


Minicarlzone med mozzarella

 

 

6 st

 

25 g jäst

1 tsk salt

3 dl vatten, 37 gr

1 msk olivolja

ca 7 dl vetemjöl

250 g fryst bladspenat, tinad

150 g champinjoner

2 vitlöksklyftor

1 msk tomatpuré

1 förp mozzarella

2 msk olivolja

½ kruka basilika

salt & sv.peppar

 

Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet

Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och mjöl, arbeta smidig

Jäs 40 min

Skär ner svampen och stek den i oljan, ställ åt sidan

Skala och hacka vitlöken

Fräs spenaten i olja och tillsätt vitlök och tomatpuré när vätskan är borta

Ta från värmen

Hacka örterna och riv mozzarellan grovt, rör ner i spenaten

Sätt ugnen på 225 gr

Knåda degen och dela i 6 delar, rulla varje del till en bulle och kavla ut till en rundel

Lägg på pappersklädd plåt, lägg fyllning på en halvan, pensla med vatten runt kanten,  vik över och stäng runtom med en gaffel

Grädda i ca 20 min.

 

Lika mkt som jag ogillar basilika, lika mycket gillar jag mozzarella så det här ska jag sätta döttrarna på att göra (svårt för att kavla själv)

 

Skrev av det här också

 

Börek – ostpiroger

 

 

150 g fetaost

125 g mozzarella

2 dl ricottaost

1 ägg

2 msk hackad basilika

1 msk hackad bladpersilja

1 förp kyld filodeg

3 msk smält smör

1 krm sv.peppar

 

Sätt ugnen på 225 gr

Riv feta och mozzarella grovt

Blanda med ricotta och uppvispat ägg

Rör ner örter och sv.peppar

Pensla ett ark filodeg, lägg på nästa, pensla och lägg på ark 3

Bred ut hälften av av oströran och rulla hop som en rulltårta

Pensla rullen med smör och skär den sen i sneda 3-4 cm bitar

Lägg på pappersklädd plåt med skarven uppåt

Gör en likadan

Grädda 10-15 min.

 

Inte så dumt det heller tror jag   

 

I morgon ska ni få ett nytt vegetariskt recept, men till dess säger jag nu So long!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards